04 August 2019

Tau-sambandet, de som seilte fast - del 2/10

Fergene som seilte fast i Tau-sambandet - del 2/10
Tau (1)

I april 1961 dro ferga "Tau" ut på sin første offisielle tur i sambandet. Den hadde plass til 30 biler og 475 pax, og klarte 6-8 turer til dagen. Fra morgen til kveld gikk det ferge annenhver time i hver retning. I 22-tiden la den opp for kvelden, og hadde pause til neste morgen. Overfarten var på 40 min.
Den systematiske pendlingen frem- og tilbake mellom Tau og Stavanger, blei som ein magnet på transportsystemet i Strand, og resten av Ryfylke. Transportsektoren vokste i takt med antall turer over fjorden, lastebilene tok med gods over fjorden, mens bussene sørga for at folk kom set til- og fra fergekaiene.
"Tau" bytta navn til "Ombo" og flyttet over til Midtsambandet da det kom ny ferge som overtok det navnet i 1977. Den hadde også sine dager i Rennesøy-sambandet. Etter at alderen tatt gjort den uegnet i Ryfylke-trafikken, hadde den sine turer på Lysefjorden i Turistruta. Den endte sine dager et eller annet sted på kysten av Vest Afrika, hvor den lå flere år halvveis nedsukket.

Tau_1
En ny tid har begynt, Fjordabåtene ble erstattet av ferger med gjennomkjøring. Her den første i Tau-sambandet, "Tau" fra 1961.
På hver side under salongen forut, ser vi "foldedørene" som ble lukket hvis Hidlefjorden var på sitt verste.
fotografert og utlånt av: Lars Helge Isdahl

bygget: Br. Lothe, Haugesund
byggeår: 1961
lengde: 46,4 m
bredde: 9,25 m
biler: 30
pax: 475
fart: 14,5 kn
andre navn: Ombo, Soledad III
søsterskip: Strand


Ombo

fotografert og utlånt av: Jan B.





Strand (1)

Trafikken over Hidlefjorden ble en suksess fra første stund, og den bare forsatte å vokse. Nå var det blitt lettere å forholde seg til en tur til/fra Stavanger. I motsetning til Fjordabåtene som seilte ut på en lang dags ferd til Ryfylke-bassenget tidlig om morgenen, og retunerte på ettermiddag/kveld, gikk ferga frem- og tilbake hele dagen, ja til langt på kveld. Det var økning i trafikken hvert eneste år på første halvdel av 60-tallet, noe som som resulterte i enda en ferge i 1966, et søsterskip av "Tau", som fikk navnet "Strand". Da gikk det en ferge i hver retning hver eneste time.

STRAND
fotografert og utlånt av: Lars Helge Isdahl

Da en ny, stor ferge overtok navnet "Strand" i 1982, fikk den navnet "Eidssund" - og fikk mange år i både Rennesøy- og Midtsambandet. Den fikk også et liv som tilbringer av personell til oljeplattformer under bygging i distriktet, da med navnet "Fugløysund". Den ble også å se i Turistferga, både i Sogn og på Lysefjorden.


forsand21
"Forsand" anløper Fister i charter. foto: Harald Oanes

Stavangerske fikk den tilbake til et datterselskap og seilte charter under navnet "Forsand". Den seiler fremdeles, denne gang på charter i Bergens-området og Sognefjorden, som selskapsferga "Showtime".

Noen burde helt klart kjent sin besøkelsestid nå, og fått kjøpt ferga tilbake til Rogaland og tilbakeført den som den var. Den er et særdeles godt utgangspunkt, og det hadde vært en fin avslutning på 58 år med Tau-ferger... Og den hadde gjort en fantastisk jobb som veteran-fartøy i Rogaland, på lik linje med "Sandnes", "Rogaland" m.m.

H10_2231
"Strand" som "Showtime" i Bergen. foto: Harald Oanes


forsand02
"Strand" som "Forsand" i Stavanger. foto: Harald Oanes


bygget: Løland Verft, Leirvik i Sogn
byggeår: 1965
lengde: 44,5 m
bredde: 9,25 m
biler: 30
pax: 475
fart: 14,5 kn
andre navn: Eidssund, Fugløysund, Forsand, Showtime
søsterskip: Tau