stavanger

"Cruise-hat"

_T398818

Det gjør meg ufattelig trist at det dette bildet representere, var det mest diskutere emne i valgkampen i Stavanger... Etter å ha gjort en fantastisk jobb, etter å ha brukt flere 10 talls millioner kroner for å få skipene til byen vår, bruker man nå flere 10 talls millioner for å få dem vekk, billedlig fortalt...
MDG er sjølsagt de aller verste, og de mest fanatiske. Og de har vært usedvanlig flink til å hjernevaske sine velgere med cruise-skam, ja helst cruise-HAT. Men også andre partier har brukt dette til å sanke velgere, ja til og med Leif A. Nilsen i FRP er stadig innpå for å få cruiseskipene vekk... Og Stavanger AP er så regjerings-kåte at de seie ja til alt, bare de får makt, bare de får ordføreren, så de støtte selvsagt MDG langt på vei.

Og på kaien står Torfinn Ingeborgrud med hendene fulle av svada han har skrevet om jordas undergang, som jo skyldes cruiseturisten. Han sågar ber dem om å snu, og dra hjem, og aldri mer reise på noen slags form for ferie, det må vi ofre for klimaet. Men det de ikke forteller, er jo at hvis de ikke får reise på cruise, så velger de kanskje bil, buss, fly, kullfyrt tog m.m. Det er godt miljøpolitikk det…!

_H150255

Og regionens store avis, Stavanger Aftenblad, som er vår største formidler av cruise-hat, og da spesielt gjennom en så profilert person som Harald Birkevold. Som bevisst bruker sin stilling til å fremme sitt personlige og private budskap, på en måte få andre har mulighet til...!
Og alle bruker de "miljø-kortet", selve "A"´en i kortstokken for cruise-hat. De vet at miljø selger godt, de fleste potensielle velgere av MDG, Venstre og dets like, kjøper alt når man nevner miljø... Men når man kler av dem dette utbrukte "miljø-kortet", så ser man at det er selve skipene de vil ha vekk, det er alle turistene de vil ha vekk, de vil heller ha en tom by og rolige gater i Gml. Stavanger.

_H198764(1)

Gamle Stavanger ja, der bor de på Stavanger`s aller, aller beste plass, selve indrefilèten i Stavanger. De kjøper flere hundre år gamle, flotte hus - som de fleste av oss bare kan drømme om, ja knapt nok det. De VET AT DE KJØPER EN "MUSEUMSGJENSTAND", byens største attraksjon, byens beste beliggenhet...
Likevel bare klager dem, klager på at det er så mange folk som trør dem ned, klager på alle disse store cruiseskipene som kommer med alle disse fæle turistene. De klager over støy, forurensing og manglende utsikt, de klager t.o.m. over dårlige sol-forhold, selv om sola står den veien kun kl 04-06 om morgenen. De klager på alt, inviterer media på besøk for å se hvor fælt de har det, i byens beste og dyreste kvarter... De har det så fælt at de t.o.m. står fram og mener de fortjener en "kompensasjon" av Stavanger Kommune på kr 100.000,- pr. hus...! Ja, det er sant...! De har foreslått det...Huff, de har det fælt, de som bor i byens beste kvarter...!
Stavanger er en fullstendig TOM by midt på dagen når det ikke er cruise-anløp...! Eg tar meg ein tur i alle fall 2-3 ganger hver uke, og de dagene det ikke er anløp, ser eg knapt et menneske. Byen er TOM... Når det er cruise-anløp, så lever byen, det er masse folk som snakker mange forskjellige språk i alle aldersklasser. Dette skaper en kontinental stemning få andre ting kan gjør i den vakre byen. Men nei, det er alt for mange folk som snakker andre språk, og - det vil vi ikke ha i vår by…!

_2173614

Penger…! De legger igjen så lite penger..! Dette er også et "standard-svar" på miljøbevegensen`s hjernevasking. Selv om flere butikk-eiere har ståt frem og sagt at de nesten er helt avhengig av cruisetrafikken for å overleve, så er svaret fra cruise-haterne at "de legger så lite penger"… Ja men, drit nå i hvor mye eller lite penger cruisturistene legger igjen. Tenk heller på alle millionene i havneavgifter (de største skipene har havneavgifter på over 1 000 000 kroner…! Hva med alle arbeidstakere som har cruise-relatert inntekt, alle som jobbe på kaiene, alle som jobber med guider, aller sightseeing-bussene, alle charter-båtene… Ja Rødne måtte sansynligvis kvittet seg med mesteparten av båtene sine om cruisetrafikken opphørte…! Los trenger de også, det er heller ikke billig. Og så kommer alle dem som jobbe i handelsnæringen, i utelivs-bransjen… Hva med dem…? Få de over på arbeidsledighetstrygd dem også…? Nei, ingen hører på dem - de er mer opptatt med å fortelle at det kun er "kinesisk juggel & plast" de selger på torget… Byens sinnsykt dyre torg, som ingen gidder å bruke daglig, utenom når salgsbodene kommer opp ved cruise-anløp… Ja men, hvor snobbet kan man bli. Drit i om det er "kinesisk juggel" som selges på torget, det gir i alle fall liv til et ellers tomt torg…!

2010.07.15 Rygerkongen

Selvsagt er eg FOR begrensninger, eller et tak på hvor mange anløp byen tåler. For det er klart at turisme sliter, men i.flg Turistforeningen og Guide-foreningen, så er det lenge til vi når at kritisk antall turister. Man må nok tenke på ikke å ha flere av de største skipene inne samtidig, man må gjerne flytte skipene ut ytterst i Vågen, til Konserthuskaien, og gjerne få laget en ny kai i Bergested. Skansekaien kan man godt utvikle, fylle ut, gjøre alt utenom det tåpelig forslaget om et "bybad"…. Nå forsvinne jo Tau-fergene, så hele området fra Fiskepiren til Skansekaien burde kunne utvikles på nytt.
Men det er ikke noe poeng å "forby cruise-skip", eller som Rødt`s dumme forslag, kun ha ett anløp pr. uke…! Eg sitter ikke med alle svar, eg sitter ikke med alle løsninger - med stemningen politisk og populistisk er så unisont imot cruise-skip, at det vil ha dem helt vekk fra byen vår…! Men hva skjer da…? Skipene anløper garantert Haugesund, og sannsynligvis også Sandnes, hvor man busse frem- og tilbake heile dagen til Stavanger. Det er miljø det…! Det virker som man lokalt i Stavanger tror man har sitt eget lille miljø, som man vil redde fra byens undergang… Ja, man går imot klodens undergang, på samme måte som Jehovas Vitner og dems like, så kommer vi som ikke tror, i helvete… Så hvis du nå ikke tar innover deg at cruise-skipene bidrar til Stavangers undergang, så havner du i helvete...! Jeg havner gjerne i helvete jeg, jeg har faktisk vært i helvete helt siden eg brakk ryggen…! Så det vet jeg alt om, og - eg tar gjerne den kampen…!

Tau-sambandet 1961-2019 - del 1/10

IM000042
Strand (2) anløper Stavanger etter nok en tur fra Tau. foto: harallOANES

Nesten 60 år siden den første bilferga kom til Tau-Stavanger, er det slutt. Å sitte på ute på dekk med en liten flaske Sisu og Krone-is med sjokolade på Hidlefjorden er blitt historie, eller - byttet ut i en lang og mørk biltur langt, langt under fjorden, i stedet for oppå fjorden. Joda, eg hører argumentene i det fjerne, "nå kan man kjøre akkurat når men vil, nå slipper man fergekøene og næringslivet blomster og vokser til uanet høyder...".
Fastlands-forbindelse til Ryfylke har eg hørt tala om så lenge eg kan huske, og sjøl om husken min blir mindre mens åra blir fleire, så har dette vært diskutert til de store høyder. Først lengre innover i Høgsfjorden, så kom Stavanger og Sevland og "kuppa heile driden"... Så nå får Stavanger løst sine langvarige traffikale problemer, både her- og der. Og så en lang sving videre til Stranda-landet. Og verst/best av alt, Ryfylke-folket betaler mesteparten, sånn ca... Winking


utstein (3 of 3)
Utstein gikk lenge som 3. ferge på Tau. foto: harallOANES

Før var det lange reiser med Fjordabåtene, men ferga tok alltid korteste veien mellom sine 2, eller fler, anløp. Rogaland har aldri vært det største ferge-fylket i landet, men - for oss som bor og reiser i vårt fylke, så har viktigheten av fergene vært formidabel, til å knytte alle øyer og samfunn sammen så vi har kunnet reise omtrent hvor vi ville. Historien om Fjordabåtene og kai-livet levde som ein romantisk drøm då me reiste me ei "moderne" ferge. Nå er også fergene på Hidlefjorden blitt historie, som de fleste andre ferge-strekninger i fylket.

tausambandet
postkort utlånt av Einar Undal

Nå skal det kjøres bil i 80 km/t i 2 tunneler, en i hver retning - med 2 kjørefelt og motorvei i hver tunnel.Verdensrekordene ryker en etter en, både lengst, dypest, brattest, mørkest, kjedligst og sikker mest effektiv… Sisu og Krone-is har måttet gi tapt, nå er det autopass og kø-kjøring som skal gi den store og etterlengtede friheten, friheten til å kjøre akkurat når en vil... Hvis nå det bli en "frihet".  Ein gang var fergene lika etterlengta som dagens tunneler, de var effektive og travle, og fortsatte der veien stoppa. I dag stopper ikke veien, den forsetter under fjorden, i stedet for å stoppa på ei ferge-lem... Eller begynne på ei ferge-lem
Tau-sambandet og eg, er akkurat like gamle. Eg kom til verden bare et par mnd etter bilferga "Tau" la ut på sin første tur i april 1961. I.flg. min kjære far, var eg ikke en gang fylt 1 år før eg fekk min første tur til Tau. Og siden har eg reist med kver einaste ferge, både de faste - og de fleste vikarene. Min far var fantastisk slik, han likte å reisa i Ryfylke, mest for å reisa sjøveien. Og han dro heldigvis meg med på turene, heilt opp til eg tok han med på de same turene mange år seinere. Han forsvant nå nettopp, det gjør også Tau-fergene, ein kan bli trist av slikt...

BOKNAfjord-69
Boknafjord var ei av de nye, store innelukka fergene som kom til sambandet i 2008/09 då BF mista Boknafjord-sambandet.
foto: harallOANES


Eg har i årenes løp blitt kjent med mange av de som jobbe ombord, både de på dekk - og de på broa. Det har vært flott. I et travelt skift ombord i ferga, hadde de alltid tid til noen få ord, og et smil. Det fantes faktisk mennesker ombord, ekte mennesker - som både jobba, og reiste ombord. Tau-ferga landa mitt i Stavanger sentrum, så nær som det lar seg gjøra, derfor blei ferga også så viktig for de som ikke kjørte bil. Lenge før katamaraner fant veien til Stavanger, brukte man ferga som buss, frem- og tilbake over Hidlefjorden.

tau4
Tau (3) i godt driv på Hidlefjorden foto: harallOANES


Diskusjonen om ferge på Tau kom for alvor i gang på 50-tallet, og 2 store konkurrenter ønska begge konsesjon på sambandet. Ryfylke-bygdene ønska sjølsagt at Jøsenfjord Rutelag skulle vinna frem, mens Stranda-landet ønska Stavangerske. Kanskje kunne de også dela sambandet mellom seg...? Det ikke alle har fått med seg, er at også Ola Buss (Østerhus Bilruter) hadde ønsker om også å driva sjøverts trafikk. Men Stavangerske vant, og har gjennom sitt eget navn, samt andre selskap med direkte relasjon til moderselskapet, drevet sambandet i alle disse årene frem til nedleggelsen 2019. Ganske unikt i disse anbudstider...! Nå blir det ei ny tid, ei dyr tid - og vi er nå blitt til "ferge-romantikere" vi som aller helst vil reisa med ei ferga. Men Ryfast er isolert sett, et fantastisk prosjekt - et teknologisk mesterverk, og eg er sikker på at Ryfast på sikt blir mist lika viktig som fergene var, og Fjordabåtene før det... Men, det kommer for alltid å bli fullstendig upersonlig, det kommer aldri til å få ei sjel, som fergene fekk. Fra å vær et av de støreste, og viktigste, knutepunkt i reisemønsteret på Rogalands-fjordene, forsvinner Fiskapiren ut i det ukjente. Her er vide planer, utbygging av alle slags, og sikker diskusjoner i nye tiår. Men som fergehavn er den blitt historie, de lange utfarts-bilkøene skal man slippe og nye tider skal overta. Så får me bare forsetta å holda historien ved like, aldri la vær å tenka på hvor viktig Tau-sambandet var, i nesten 60 år...

_H144519
Finalen i Tau-sambandet ble seilt av 2 flotte ferger, de største som noen gang har seilt i sambandet. foto: harallOANES